Thursday, April 14, 2005

"Plastic or Paper?"

"Helping make your live easier" staat op de zakken, het je leven gemakkelijker maken is hier nog altijd belangrijker dan denken aan het milieu. Een ware wegwerpmaatschappij, maar waar wel nog plaats is voor heel wat werkkrachten in jobs die ik niet meer kende.
zomer 2003: Albertsons in Marina Del Rey

Mijn boodschappenkar in de supermarkt ligt vol, ik leg mijn koopwaren op de rolband van de kassa en tot hier zit mijn job erop. Als het mijn beurt is krijg ik de vraag "Plastic or Paper?", ik kies meestal voor papier en soms voor de twee, zoals vandaag. Zelf moet ik het niet inpakken, daar hebben ze hulpjes voor, een groentje deze keer. Als ik zowel plastiek en papier wil, dan bedoel ik dat ik sommige dingen in een papieren zak wil en andere gewoon in plastiek, maar deze kerel steekt na even na te denken, de papieren zak in de plasiek zak en begint dan traag en erg onzeker in te pakken. Heb hem dan even uitgelegd dat ik het zo niet bedoelde, nu ja, daarvan was hij totaal van de kaart, erg moeizaam is alles in de cart geladen. Waar ik ergernis zou verwachten bij de kassierster, blijft ze rustig en vriendelijk en helpt gewoon mee.
De kar heb ik zelf naar de auto gereden, want dat doen ze ook graag voor je, je karretje na gebruik wegstallen hoeft ook niet, daar hebben ze ook nog steeds jonge werkkrachten voor.

Maar als jarenlange, wekelijkse klant bij de colruyt, kan ik het niet laten om te helpen, probeer hen telkens duidelijk te maken dat die grote verpakkingen echt niet in een zak hoeven, zet ik mijn karretje altijd netjes terug op de 'karretjesplaats' en het liefst van al zou ik mijn groene vouwboxen willen gebruiken, maar die hebben we achtergelaten en hier vind ik geen nieuwe, misschien al goed, het zou echt wel opvallen.