Tuesday, November 22, 2005

the cleaning

't Was weer zover, mijn half-jaarlijks bezoekje aan de tandheelkundige 'hygienist'.
"How are you today" en "today is an other beautiful day" zijn zowat de openingswoorden.
Ondertussen ben je binnengeloodst in 1 van de kamertjes, lig je oncomfortabel te ver met je hoofd naar beneden. X-rays van de vorige keer worden bekeken, mijn rapport gelezen en dan mond open.
Ze pakt mijn tong vast en bekijkt aandachtig het mondslijmvlies,
hmm ziet er gezond uit,
tandvlees idem en dan begint het werk.
Met schrapertjes allerhande wordt alles wat tandsteen zou moeten zijn afgeschraapt en vantussengehaald, ondertussen een babbeltje hoe goed ik het wel doe en natuurlijk ook over het weer hier en in de rest van de wereld.
Flossen hoort er ook bij, geduldig wordt nogmaals de volgorde en hoe het moet en niet moet, uitgelegd en ook grondig uitgevoerd.
Dan wordt alles stevig opgeboend met een mini-schuurmachientje met een heerlijk fris smaakje.
Dan dacht ik dat ik weg mocht en wou mijn stoel verlaten, maar niets was minder waar, een controle door de dentist-himself krijg ik nog als afsluitertje erbij.
"nice to see you again" en "it's seems that you do a great job with your daily brushing en flossing" en "your gums look great" zijn de complimentjes zijnertwege, terwijl de hygienist enthousiast meeknikt.
En dan mag ik naar huis, met een nieuwe afspraak binnen 6 maanden, met een nieuwe tandenborstel en flossingtools en met een erg frisse mond.
Een bezoek van ruim een half uur en dit helemaal gratis, oftewel...
...de verzekering betaald alles.